fredag 18 juni 2010

Tamumatisk natt!

Det är ingen bra dag idag. Är fortfarande helt skakad över nattens händelse.
När Sonja föddes köpte vi ett andningslarm (AngelCare) för att känna oss trygga. Och det har verkligenvarit hur bra som helst. I natt hände det som man har fasat över. Andingslarmet satte igång vid kl 03.00! Fy faan vad jag blev rädd! Jag tror inte att jag någonsin har studsat upp så fort ur sängen!
Sonjas säng står som tur är precis brevid mig så jag behövde bara ställa mig upp. Iallfall när jag tittade ner i sängen så ligger Sonja med fötterna på huvudkudden och huvudet neråt och jag kan inte säga om hon andades eller inte när jag vände på henne. Men hon andades lugnt och sov gott när jag lade henne till rätta igen i allafall. Jag blev så rädd att jag mådde fysiskt illa, jag var påväg uppflera gånger efteråt för det kändes som jag skulle kräkas. Jag låg och tänkte på vad som skulle kunna ha hänt ifall vi inte hade haft andningslarmet? Visst hon kan bara ha haft ett andnings uppehåll men anäusch! Nåt sänt här vill jag aldrig vara med om igen! Så fruktansvärt! Jag lyckade somna lite grann och då drömde jag en massa konstiga saker. Typ att larmet gick och när jag tittade i Sonjas säng var hon borta.
Andreas ringde i allafall till dom på Angelcare och de gav oss rådet att ta bort hennes huvudkudde. Jag gillar inte att hon ska behöva ligga utan kudde för att jag personligen hatar att sova utan någon kudde. Men barn kanske inte bryr sig så mycket om sånt och om det kan vara en orsak till andningsuppehåll så ja, då får det bli så.
Natten som kommer kommer jag nog antagligen inte sova många timmar heller. Jag kommer vara på hel spänn och lyssna om hon andas eller inte.

Somett litet ljus i mörkeret fick jag trevligt frukost sällskap i morse i allafall. Elvira kom hit på en liten snabbvisit. Det var väldigt trevligt måste jag säga! Saknar det yrvädret!

Nej nu ska jag nog ta en dubbelespresso och hoppas på att jag blir lite människa härvid...

xoxo

5 kommentarer:

IdaSaida sa...

Usch, vad otäckt att larmet larmade. Men ändå tur i sig, även om det nu bara var falsklarm antagligen. Kan det inte berott på att hon låg knasigt i sängen?

Hoppas att detta var första & sista gången det larmade.

KRAM på er!!

Linda sa...

Nej det var nog inte det. Antagligen hade hon andningsupphåll. Hon kanske drömde nåt och höll andan eller så. Riktigt otäckt var det i allafall. Det vill jag inte vara med om igen! =(
KRAM!

Sara sa...

Fruktansvärt läskigt vännen! Förhoppningsvis första och sista gången ni behöver höra det där larmet. Tycker det är väldigt underligt dock att dom rekommenderar er att ta bort hennes huvudkudde. Det skulle vilken BVC sköterska eller läkare avråda från. Kudde ska dom ha för att inte huvudformen ska bli skev, framförallt.

Ginny sa...

Besök min fina blogg :D
Tack :P

Maritha sa...

Fy, vad otäckt! Det är väl allas största mardröm :( Vilken tur att det slutade lyckligt ändå, även om det antagligen kommer att ta ett tag innan du sover gott igen... Kramar från Maritha